Spookverhuur steekt weer de kop op

Catfishing in de wereld van de logies

In de voorbije werden in verschillende kranten melding gemaakt van spookverhuringen in Koksijde en Blankenberge. De huurders van een vakantiewoning kwamen bekaaid uit het avontuur en moesten ter plaatse vaststellen dat de gehuurde vakantiewoning eigenlijk niet bestond. Weg, die mooie vakantie.

Verschenen in het Nieuwsblad op 2 januari.

Spookverhuren is een vorm van catfishing. Dit betekent dat iemand zich online voordoet met een vals profiel met in dit geval de bedoeling een niet bestaand logement te verhuren. Het contact met de verhuurder loopt aanvankelijk feilloos tot het voorschot of nog erger het volledige huurbedrag is overgemaakt. 

Meestal maakt de malafide verhuurder gebruik van nepprofielen op sociale media, maar ook nepwebsites behoren tot het instrumentarium. Om het profiel en het aanbod van de nepverhuurder geloofwaardig te maken wordt dikwijls gebruik gemaakt van namen, beeldmateriaal of profielfoto’s van derden. Het zal je als logiesuitbater maar overkomen dat dit net het adres of de foto’s zijn van jouw vakantiewoning.

Dat dit geen alleenstaande gevallen zijn, blijkt uit de verklaring van de politie in Blankenberge die spreekt over minstens 10 gedupeerden. De politie raadt daarom vakantiegangers aan om iets te boeken via een erkend platform omdat daar de risico’s kleiner zouden zijn. Vraag is natuurlijk of de gekende platforms ook 100% te vertrouwen zijn? Want zeg nu zelf: hoe gemakkelijk is het niet om al of niet anoniem te adverteren op verhuurplatforms. In een uitzending van Factcheckers toonden de makers van het programma op VRT hoe gemakkelijk het was een poppenhuis als een vakantiewoning te verhuren….

Catfishing doet zich ook op andere manieren voor. Tijdens onze laatste opleiding in verband met Google bedrijfsprofielen, bleek dat een B&B op Google maps ‘geclaimed’ was door gebruikers die niets met deze B&B te maken hadden. Er werd aangifte gedaan bij Google.

Maar als we definitie van catfishing doortrekken naar de Brugse situatie, dan blijkt dit een dagelijks fenomeen te zijn: kamergerelateerde logies die zich voordoen als hotel, hotels die zich voordoen als B&B, vakantiewoningen als kamergerelateerde logies en ga zo maar door. Dit leidt tot ontevreden bezoekers en een imago probleem voor de Brugse logiessector.

Wat kan je als huurder doen om dergelijke toestanden te vermijden?

  • Check het adres op Google streetview, en kijk of wat je ziet overeenkomt met de foto’s op het platform.
  • Lees de reviews van andere gebruikers bij de advertentie.

  • Betaal met een kredietkaart, want dan is je betaling verzekerd.

  • Betaal ook steeds via het verhuurplatform, en niet rechtstreeks aan de verhuurder. Dan kan je achteraf gemakkelijker je geld terugeisen.

  • Vraag na of de verhuurder een eigen website heeft met details, contacten, reviews en dergelijke meer…ook al staat hij op een verhuurplatform (OTA)

Wat kan je als logiesaanbieder doen om dergelijke toestanden te vermijden?

  • Rapporteer zo snel mogelijk aan het platform waarop de nepinformatie is verschenen. Bij Facebook is dit bijvoorbeeld via deze link
  • Zorg dat je een eigen website hebt met details
  • Zorg dat jouw bezoekers kunnen betalen via een online betaalplatform
  • Verzamel reviews van andere gebruikers op jouw website.