Historium vertelt het verhaal van middeleeuws Brugge
Beleving staat opnieuw centraal bij de nieuwe VR-ervaring van Historium, want zelfs nog voor je de Virtual Reality bril op zet waan je jezelf in de Gouden Eeuw van Brugge. Zo hebben ze ingezet op een indrukwekkend decor. Het lijkt wel een heuse filmset waardoor je het gevoel krijgt de middeleeuwen binnen te stappen. Het inzetten van special effects versterkt dit effect bovendien. Zo voel je een lichte bries waaien en ruikt het zelfs wat naar een middeleeuwse aanlegsteiger.
Met trots opende het Historium gisteren hun nieuwe Virtual Reality Ervaring en die is ongezien in de wereld.
Stijn Boone, General Manager van Historium verduidelijkt:
“Beleving zit volledig in het DNA van Historium en met succes! Al sinds de start in 2012 is Historium uitgegroeid tot een van de meest bezochte bezoekersattracties van Vlaanderen. Jaar na jaar vinden ook steeds meer schoolkinderen en leerkrachten hun weg naar de leukste geschiedenisles bij ons”
Historium werd opgebouwd in samenwerking met een team van historici die alle info hebben geverifieerd. De historisch correcte belevingsattractie mocht het afgelopen jaar maar liefst 28.000 schoolkinderen op tijdreis sturen naar de Brugse middeleeuwen! Dit zowel vanuit het basisonderwijs als het secundair onderwijs. Met hun nieuwe Virtual Reality Ervaring zet Historium zich dan ook verder in op deze doelgroep. Vanaf heden kunnen maar liefst 42 leerlingen tegelijkertijd aan boord gaan van een middeleeuws schip om daarna Brugge virtueel binnen te varen, de Waterhalle te bewonderen en zelfs de verloren Sint-Donaaskerk te bewonderen.
“Een fantastisch medium om leerlingen het gevoel te geven dat ze in de middeleeuwen zitten en zelf ervaren hoe het leven in die tijd was.” Zegt een leerkracht van basisschool De Boot.
Studies hebben aangetoond dat belevingen bijdragen aan een beter geheugen. De ervaring zorgt ervoor dat de informatie langer bij blijft en dat maakt het leren van geschiedenis effectiever en blijvender. Het Historium slaagt er ondertussen al 10 jaar in om de belangrijkste periode uit de Brugse geschiedenis op een zeer leuke, belevingsvolle en interactieve manier over te brengen aan het grote publiek en slaat daarbij geen enkele doelgroep over.
Voor de opening van hun nieuwe Virtual Reality Ervaring kon Historium rekenen op de aanwezigheid van kersvers West-Vlaams ambassadeur Maaike Cafmeyer. Ook zij is laaiend enthousiast over hun nieuwste ervaring: “Hier staat de teletijdmachine waar ik als kind van droomde!”
Voor de ontwikkeling van dit project werkte Historium samen met het Brugse AlfaVision, wereldleider op vlak van Virtual Reality- en Augmented Reality-belevingen in een museale context. Op hun palmares staan ondertussen projecten wereldwijd, maar een van hun recentste projecten dichter bij huis is de indrukwekkende Augmented Reality-tour in het bezoekerscentrum van de Sint-Baafskathedraal van Gent. Een project waarmee ze genomineerd waren voor de ‘Oscars van de museumwereld’ voor de categorie ‘International Exhibition of the year’.
Historium kon voor de realisatie rekenen op steun vanuit de eigen provincie. De jury was unaniem positief over dit project, aldus ook West-Vlaams Gedeputeerde voor toerisme en recreatie Sabien Lahaye-Battheu:
“Met behulp van cutting edge technologie brengt het Historium de middeleeuwse geschiedenis van onze provincie en van Brugge opnieuw tot leven. De leukste geschiedenisles in 8 minuten voor al wie Brugge bezoekt. Trots om hier als provincie onze schouders onder te kunnen zetten. Zo timmeren we verder aan het versterken van onze concurrentiepositie.”