In het onderstaand artikel uit het Nieuwsblad van vrijdag 9 december wist toerismeschepen Mieke Hoste te vertellen dat het verblijfstoerisme weer in de lift zit en zelfs het niveau van 2019 overstijgt. Deze trend was reeds herkenbaar bij vakantiewoningen en B&B’s vanaf medio 2022, maar wordt nu ook bevestigd door de Brugse hotelcijfers. Wat dit betreft kunnen we volmondig beamen wat de schepen beweert in dit artikel.
Waar het Nieuwsblad kort door de bocht gaat is de bewering dat Wintergloed hier aan de basis zou liggen van dit eindejaarssucces.
Zoals we al eerder zeiden : het toenemend verblijfstoerisme zette zich reeds door vanaf de zomer. Ook de campagnes die de Stad Brugge voerden in de UK hebben er mogelijks ook toe geleid dat het Brits toerisme vandaag duidelijk terug is van weggeweest. En wat de reden is voor de talrijke spaanstalige bezoekers die momenteel onze stad aandoen, is het vooralsnog raden.
Maar het succes van het verblijfstoerisme volledig toeschrijven aan Wintergloed / Kerstmarkt is een brug te ver. Verschillende logies wisten ons te vertellen dat verschillende onder hun bezoekers ontgoocheld zijn over de Kerstmarkt. Te weinig charme en sfeer. De opstelling van de op zich al tegenvallende containerkraampjes is ondermaats. Dit is een groot werkpunt als we de kwaliteit van onze kerstmarkt(en) willen op niveau brengen van andere Belgische steden en we de bezoekersstroom richting Brugge willen behouden.
Gelukkig zijn de bezoekers aan Brugge vooral gecharmeerd door de (verkeersvrije) sfeervolle winkelstraten en enkele geslaagde kerstdecoraties zoals de grote kerstboom op de Burg. Wij twijfelen niet aan het feit dat ook in de horeca en detailhandel hoge cijfers zullen behaald worden.